Els dimarts... sortim

L'Arseni i la Carme som dos inquiets veïns de Banyoles que des del 2003 cada dimarts sortim a descobrir el nostre entorn. Amb aquestes sortides pretenem descobrir i coneixer llocs que per les seves caracteristiques ens aportin coneixements ja siguin culturals, ambientals o històrics En la majoria de casos aprofitem per fer una bona estona de camí i ho complementem amb un dinar en alguna fonda o petit restaurant de l'entorn. Amb aquest blog ens agradaria compartir les nostres experiencies.

Tuesday, April 09, 2019

Santa Maria de Liors

La sortida d’aquest dimarts a estat a la població d’Arbúcies, comarca de la Selva a fi de conèixer l’ermita de Santa Maria de Lliors.
Arribats a Arbúcies hem pres la carretera cap al Coll de Revell, als tres km. a l’esquerra és troba la cruïlla per anar a la vall de Lliors. A 100 metres de la cruïlla hem deixat el cotxe a l’ombra, hem agafat els bastons i tot buscant l’ombra hem començat a caminar per una pista de terra més ample que una carretera local, molt aviat hem vist el perquè d’aquesta amplada, aquesta pista va a una planta embotelladora d’aigua anomenada aigua de Regàs, nom d’una casa pairal que queda sobre mateix de l’explotació.
Arribats a la planta embotelladora hem deixat la pista ampla i la riera d’Arbúcies que durant el transcurs del camí ens ha deixat escoltar el seu brogit, del seu capdal considerable. Aquí hem agafat  un camí prou ample per circular-hi cotxes però amb més ombra, més arbres i sense trànsit, molt aviat hem arribat al Casal del Regàs.

El Casal del Regàs
És una masia documentada ja al segle XIII i que és pairalia de la família ennoblida dels Regàs. A més la casa consta d’una masoveria, d’un molí fariner, d’una torre de defensa i d’una església. La masia sofrí una restauració al segle XIX que li dona un to més noble.
La ruta continua a través de la carretera que uneix els dos grans masos de Lliors, el Crous i el Regàs. Desprès de 15 minuts caminant trobem la bassa de les Eugues que deixem a mà dreta.
La ruta s’endinsa en un seguit de camps anomenats d’en Vilaró que recentment havien albergat una explotació d’arbres de Kiwi. A continuació i desprès de creuar el sot d’en Vilaró per un pont trobem una perxada de castanyers i amb poc més de 10 minuts arribem a l’ermita de Santa Maria de Lliors i a la casa del Crous construïda al seu costat
Abans de la bassa de les eugues ens hem equivocat i hem seguit camí  amunt, hem deixat un trencall a ma dreta, però no l’havíem d’haver deixat, era més amunt. Està mal indicat, hem seguit amunt i més amunt, mirant el mapa i amunt, teníem la sensació que ho havíem de trobar i per sort el que hem trobat a estat una persona coneixedora del terreny i ens ha confirmat el nostre error. Si haguéssim seguit la pista equivocada per on anàvem caminant, amb tres hores hauríem arribat a Sant Marçal.
L’home molt gentilment ens ha acompanyat fins a l’indret on ja no hi havia pèrdua, ha vist que el nostre error era fàcil ja que no es llegia un cartell que deia al Crous i no hi havia altre indicació. En total hem caminat tres quarts més del que calia.
Amb quinze minuts hem arribat a l’ermita de Santa Maria i la casa del Crous.
Santa Maria de Liors
L’església de Santa Maria de Lliors data del període romànic malgrat que la construcció que avui es pot observar data del segle XVII, i XVIII l’església forma un conjunt especial amb la casa del Crous, una de les pairalies més important del veïnat de Lliors.
L’antiga sufragaria de Santa Maria de Lliors es troba en un replec de muntanya, sota el coll de Sant Marçal, prop de la confluència de la riera de Lliors amb la riera Gran o d’Arbúcies.
Pel que hem vist la casa del Crous a estat fent de Casa de colònies, però nosaltres dubtem de que estigui funcionant com a tal. Està en un estat de molta deixadesa, finestres obertes, vidres trencats, una llàstima.
El temps s’anava exhaurint i hem vist que calia apressar el pas si volíem arribar a dinar a Arbúcies. La calor es feia notar i els camions i cotxes ens omplien de pols, finalment hem arribat al cotxe força cansats havent caminat prop de tres hores i mitja.
La persona que hem trobat, Joan Campeny, ens ha suggerit el restaurant de la Font de la Corbadora que es troba abans d’entrar a Arbúcies. Agraïm al Joan la seva gentilesa en acompanyar-nos un estona i poder xerrar amb ell dels boscos i de les cases pairals, així com de la recomanació del lloc per dinar, un lloc acollidor per l’entorn i pel servei de les dues nois i el jove cuiner que fan un bon equip. El menjar molt bé, unes amanides molt ben assortides amb formatge de cabra i uns peus de porc, bé, molt bé.