Jardins de Santa Clotilde a Lloret de Mar
La
sortida d’aquest dimarts ha estat als jardins de Santa Clotilde a Lloret Ja
varem anar a Lloret per veure aquests
jardins en una altre ocassió, i a turisme ens varen dir que els estaven
rehabilitant i vàrem aprofitar per visitar
el cementiri modernista i Sant Pere del Bosc.
Aquesta
vegada ja teníem la seguretat de que es trobaven oberts i que som en una bona època de l’any per visitar uns
jardins.
No ha estat complicat arribar-hi
dins de Lloret està molt ben indicat, la rehabilitació i el manteniment corre a càrrec de
l’ajuntament de Lloret que amb cinc jardiners en fan el seguiment, cal passar per taquilla, però s’agraeix doncs
està tot perfecte de polit i net.
Per arribar-hi hem anat per l’autovia fins a Girona on
hem agafat l’autopista AP7 fins la
sortida de Maçanet en aquest indret hem
pres la C-63
fins a Lloret de Mar.
Jardins de Santa Clotilde.
Situat en un paisatge de gran bellesa,
sobre un penya-segat amb impressionants vistes sobre el mar, es va plantar
aquest jardí meravellós, veritable mostra de l'esperit que va informar el
moviment noucentista a Catalunya del qual
.
Eugeni d’Ors en va ser portaveu brillant
Eugeni d’Ors en va ser portaveu brillant
Els jardins de Santa Clotilde,
dissenyats a la manera dels antics jardins, suaus i al mateix temps austers,
del Renaixement italià, van ser realitzats per Nicolau Rubió i Tudurí als
vint-i-vuit anys, quan encara estava en plena efervescència l'admiració pel seu
mestre en l'art de la jardineria, Forestier. Aquí Rubió oblida la lliçó
hispano-àrab confosa entre les imatges del jardí francès que li ensenya
Forestier a través de la col·laboració en els jardins de Montjuïc, i es
desplaça cap a la recuperació de l'esperit renaixentista italià, com a essència
de la modernitat.
Són els
moments en què floreix una nova burgesia, nostàlgica del prestigi de què gaudia
el mecenes durant el Renaixement. A Santa Clotilde hi va haver una simbiosi
entre el desig del client (el Marquès de Roviralta) i el coneixement de l'artista,
una dialèctica viva entre tots dos personatges que va afavorir la creació
d'aquesta obra d'art. Gràcies al seu estat de conservació perfecte romanen
encara avui aquelles simetries, concentra-
cions
visuals, disposicions de fons, pròpies
del jardí italià del cinquecento.
D'aquesta
manera el jardí adquireix autonomia formal respecte al paisatge i hi apareix
allò que serà una de les constants de l'obra jardinera de Rubió: l'entroncament
del jardí amb la naturalesa. Malgrat l'autonomia total de formes d'aquest
jardí, uns agrupaments arboris o de vegades cortines d'arbres es fusionen amb
tot el paisatge que circumda el jardí, els eixos visuals fortament marcats,
rigorosament rectes, ens condueixen cap als distints punts d'interès, al final
dels quals es troben elements ornamentals, com ara estàtues o petites fonts que
intenten trencar en certa manera la uniformitat del traçat.
Terrasses
que se superposen, camins que s'entrecreuen, rampes i escales que conformen el
traçat del jardí. Tot plegat amenitzat pel rumor incessant de l'aigua. Aigües
quietes a l'estany del nimfeu i aigua a raig en les múltiples fonts i en
els
brolladors que formen una interminable galeria de pluja. Mar de fons que embolcalla el paisatge d’un fort gust salobre.
brolladors que formen una interminable galeria de pluja. Mar de fons que embolcalla el paisatge d’un fort gust salobre.
El jardí
se'ns apareix amb barreges d'elements extrets de la Villa Medici , de la Villa Borghese o potser també dels jardins Bòboli. Florència
era la font d’inspiració del moment .
L'esperit
del romanticisme és latent a tot el jardí, expressat mitjançant el bust de
marbre que apareix confós entre la vinya verge, contemplant la mar i d'esquena
a l'espectador. Una altra paròdia deliciosa d'aquell sentiment romàntic
d'anegar-se en la naturalesa,
En
aquests jardins, que es començaren a construir abans que la casa, destaca una
col·lecció d'estàtues de marbre d'estil neoclàssic i les Sirenes de l'escultora
Maria Llimona.
Josep Pla, en el seu llibre
"Guia de la Costa
Brava " afirma amb contundència: la gran escalinata,
flanquejada d’ altius xiprers, encarada sobre la punta de Santa Cristina
produeix una impressió inesborrable i és un dels moments més bells de la costa.
Cal dir
que ens han agradat molt, hem fet un bona passejada, hem fet fotografies de les
escultures, hem aprofitat la fresca dels racons d’ombra, hem gaudit de la vista
del mar aprofitant per reposar i mirar. En fi un lloc per visitar...
Sortint
hem baixat fins a la Platja
del Treumal que queda al costat de la
Platja de Santa Cristina on es troba també l’Hotel Santa
Marta, hem fet un tomb i hem aprofitat per dinar en un restaurant que hi ha a
la mateixa platja de Treumal. Podem dir que ben servits, poca gent, silenci,
panoràmica, musclos, per tornar-hi
0 Comments:
Post a Comment
<< Home