El Priorat de Serrabona a la Catalunya Nord
L’excursió d’aquest
dimarts ha estat presidida tot el matí per “L’arc en ciel” plou i fa sol les
bruixes es pentinen, aquest ha sigut el dia que ens ha fet.
El lloc, a la Catalunya Nord , al Priorat
de Serrabona on hem arribat després de visitar el poble de Bolaternera que es
troba poc després de deixar la carretera de Perpinyà a Prades en direcció a Bula d’Amunt i que és on es troba el
monestir. La carretera és molt estreta, recorda la de Coll de Banyuls a
Banyuls, es va enfilant i poc a poc vas veient alguns arbres on les seves
fulles canvien de color. Des de l’aparcament fins a Serrabona hi ha un camí
molt bonic amb plantes de diferents espècies. De cop et trobes amb el que fou
un monestir al davant, i degut a la seva posició a la muntanya et recorda al de
Sant Pere de Rodes.
La primera
comunitat d’aquest monestir foren els monjos Agustins, la seva construcció
sembla ser d’entre el segle X i XI, hi ha notícies entre el 1069 i 1082 i està dedicada a Santa Margarida. El Priorat
va estar actiu fins a finals del segle XVI. Amb el seu abandonament la
degradació va ser constant fins l’any 1836 quan comencen les obres de
consolidació. La restauració complerta acaba el sel segle XX.
Els dos aspectes
que més han cridat la nostra atenció és el petit claustre, construït d’una
única galeria orientada a ple sud des d’on podíem veure el sol i la pluja
aspecte que il·luminava l’espai d’una manera original, contrastava els
capitells de marbre rosat de conflent amb la pedra a més de ser-ho pel efecte
de la claror, donava un to verd-gris que era molt bonic.
El treball dels
capitells, també en marbre feia ressaltar l’espai. L’espai és petit, doncs són
vuit parelles de capitells que tanquen com una galeria oberta a la muntanya.
L’altre cosa que és diferent i es pot considerar una obra mestra del romànic,
és la tribuna que divideix la nau de l’església en dues parts, l’una era
reservada als monjos, i l’altre accessible als fidels. La plataforma amb la
seva barana incompleta era reservada al cor. La tribuna és com un petit
claustre de columnes i capitells de marbre rosa on la part dels fidels
està decorada amb diferents paratges,
que el fan un espai inusual. També ens ha cridat l’atenció les absidioles que
són buidades a la paret, o sigui que per fora de l’església la superfície és
plana. En conjunt es pot considerar un monument excepcional i que una visita
per a conèixe’l és gratificant
Un cop refets
d’haver visitat el Priorat de Serrabona
hem seguit carretera enllà direcció a Ceret, hem passat per Boule d’Amont, on
hi hem fet una volta, hem aprofitat per tirar fotos i hem seguit carretera
enllà 31 Km. fins Amelie les Bains. Hem arribat a Arlés Sur Tech, lloc on
pensàvem visitar el claustre i l’Abadia sobre les dues hores que en el
restaurant Les Anglecines, ja no donaven dinar; cap problema havíem preparat
uns entrepans i dins el cotxe, situat al pàrking de la Mairie ens hem refet del
desgast del matí, per a finalitzar el dinar, hem anat a prendre cafè al
restaurant que jo recordava que hi vam anar a dinar un estiu és un “Logis de France” amb molta historia doncs hi
havia fotografies de la visita de Charles Trenet i altres personatges de temps
enrera. A les tres de la tarda aprox. hem anat a visitar l’Abadia i el claustre
d’Arles.
El Claustre: El claustre actual, succeeix a
un altre més antic, és obra de l’abat Ramon Desbac (1261-1303). És un claustre
molt senzill, sense volta, d’esperit gòtic per la seva elegant lleugeresa. És
fet de marbre blanc de Ceret i en pedra de Girona, que permet fer fines
columnes resistents.
L’església: De tipus “basilical”, és a dir
amb tres naus paral·leles. A l’origen era coberta per una encavallada. Al segle
XII, van establir voltes de canó trencat que reposen sobre pilars que doblen els
del segle XI. La nau central més elevada és il·luminada per unes finestres
altes. Són remarcables la trona del segle XVIII, vestigis d’un retaule del
Roser desmenbrat, testimonis de la traça dels escultors i dauradors catalans de
l’època barroca.
La capella dels
Sants Abdó i Sénen: Retaule pre-barroc de l’any 1647, obra de l’escultor Llàtzer Tremullas,
artista que va realitzar a Rosselló grans retaules amb pannells de baix relleu,
daurats i policromats. Cobreix totalment la paret del fons de la capella. Els
plafons figuren la passió dels dos màrtirs perses. Els Sants Abdó i Sénen continuen
sent molt venerats a Arles.
En definitiva molts anys de pedra sobre pedra que el fan un monument
dels més antics de Catalunya i que com a Banyoles tingué els benedictins com a
monjos fundadors de l’Abadia.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home