Els dimarts... sortim

L'Arseni i la Carme som dos inquiets veïns de Banyoles que des del 2003 cada dimarts sortim a descobrir el nostre entorn. Amb aquestes sortides pretenem descobrir i coneixer llocs que per les seves caracteristiques ens aportin coneixements ja siguin culturals, ambientals o històrics En la majoria de casos aprofitem per fer una bona estona de camí i ho complementem amb un dinar en alguna fonda o petit restaurant de l'entorn. Amb aquest blog ens agradaria compartir les nostres experiencies.

Thursday, February 09, 2017

Can Ballart, Santa Maria d'Estela i ermita de Sant Jaume i Sant Felip

La sortida d’aquesta setmana ha estat a Santa Maria d’Estela a la serra del mateix nom a l’Alt Empordà  Hi hem accedit des del poble de Lladó, abans d’anar-hi per aquesta població ho vam provar per Vilaritg, per Cistella i per Albanyà sense sortir-nos-en.
Afegeix la llegenda
Hem sortit del poble de  Lladó en direcció al camp de futbol i hem seguit per la mateixa pista, al km 3.300 aprox. hi ha un encreuament amb dos cartells un que indica Santa Maria d’Estela i  l’altre Mirador de Sant Jaume i Sant Felip. Seguim recta per la pista de Santa Maria fins el km 4.200 on trobem un altre encreuament amb dos senyals de BTT. Cal agafar el camí de l’esquerra (el de la dreta baixa fins al riu Manol).
En el km 4.900 deixem Can Olivas a la nostra esquerra, creiem que és una masia abandonada. Seguim per la mateixa pista i al km. 6.400 aprox. arribem a un gran prat on cal deixar el cotxe. És un gran prat on hi pasturen vaques, ovelles i cabrits és un prat molt gran, el demés tot són boscos.
Des d’aquest indret ja es veu Can Ballart.  Anem seguint la pista que està en pitjors condicions que l'anterior i que pertany a Cabanelles i que, segons ens han dit, no  va haver-hi acord per arreglar-la.
Arribem a Can Ballart on trobem en Francisco, ramader, esquilador d’ovelles i també cuiner si se li demana, amb ell fem una llarga conversa, ens ensenya un vedellet que ha nascut fa tres dies, té vaques, cabres, cabrits, gallines, conills, coloms i també  gossos i gats.
Ens ensenya el Mas que si no arribem a trobar-lo a ell, hauríem pensat que també  estava abandonat, ens deixa provar l’embotit i li diem que un dia hi anirem a dinar.
Ens acomiadem i seguim, ens queden 1.400 m. per arribar a dalt a Sant Maria d’Estela.
Santa Maria d’Estela
Situada al petit nucli de l'Estela, al nord-oest del municipi de Cabanelles al qual pertany. Es tracta d'un conjunt format per l'església i, adossada a aquesta per la banda de llevant, l'antiga rectoria actualment mig enrunada.
Deixem enrera Santa Maria d'Estela
Panoràmica des de Santa Maria d'Estela
Església d'una sola nau rectangular amb l'absis sense diferenciar, orientat a llevant. Està coberta amb volta apuntada i seguida, que arrenca d'una cornisa motllurada que recorre els murs laterals de la nau. L'absis està diferenciat de la nau mitjançant un únic graó. La sagristia està situada a la part de llevant del presbiteri i s'hi accedeix mitjançant una porta situada al costat del retaule que decora l'altar. Als peus del temple hi ha el cor, sostingut per una volta rebaixada. L'església està il·luminada a través de finestres de mig punt adovellades i doble esqueixada, dues al mur de migdia i una altra al de ponent. La porta d'accés està situada a la banda oest del mur de migdia de la nau. Està formada per tres arcs de mig punt adovellats i en degradació, que emmarquen la llinda i el timpà, monolítics i llisos. Una motllura crea les impostes dels arcs i ressegueix horitzontalment la línia entre el timpà i la llinda. A la façana de ponent del temple es conserven tres pilars de l'antiga espadanya, que foren malmesos amb la construcció del campanar de torre actual. És de planta quadrada, amb la coberta piramidal i grans finestrals d'arc apuntat a la part superior. L'accés al campanar es fa des d'unes escales de cargol situades dins d'una construcció de planta circular, a manera de torre, adossada al mur meridional del temple. A llevant, a la part superior de la capçalera, hi ha una petita espadanya de dos pilars de mides reduïdes.
La construcció està bastida en carreus de pedra ben desbastats, disposats en filades regulars. Els murs laterals exteriors presenten, a la part superior, una cornisa motllurada
La rectoria, adossada a la banda de llevant de l'església, es troba en un estat deplorable i ha perdut tota la coberta, tot i que es veu que era de dues vessants. Les obertures són rectangulars i estan bastides en maons, tot i que també força malmeses.
Panoràmica des del mirador de Sant Jaume i  Sant Felip
Al mateix indret es troba una casa en ruïnes que segons ens ha dit en Francisco és on va neixer i més enllà una altra  casa que hem vist que estava molt arreglada i pel que també ens han dit hi pugen de tant en tant.
El lloc on està situada l’ermita és un mirador de l’Alt Empordà des del Cap Norfeu al Montgrí.
Hem fet les fotografies dels diferents llocs i hem retornat fins a trobar el cotxe, al passar per Can Ballart hem saludat novament al Francisco que estava collint carbassons a l’hort.
Abans d’arribar a Lladó es troba un indicador al Mirador de Sant Jaume i Sant Felip. Val la pena arribar-hi. La pista està en molt bon estat i només hi ha 1 km fins el lloc, ens hi hem endinsat a la dreta de la pista per anar a conèixer el Mirador, mirador que es troba al costa de l’ermita dels Apòstols Sant Jaume i Sant Felip.
Aquest mirador de tipus constructiu i orientat al nord, ofereix unes magnífiques vistes sobre la Serra de l’Estela, el Coll del Pertús i Lladó. Hi ha unes taules d’orientació molt entenedores. També s’hi poden observar elements  del paisatge com els marges arbrats, els conreus de cereals, les oliveres, i les pinedes.
Hem refet el camí i hem decidit anar a dinar a Taravaus on ens hem aixoplugat al “Trull de cal Arrufat”.