Sant Miquel de Cuixà
La sortida
d’aquesta setmana ha estat a la Catalunya Nord per fer una visita cultural a l’Abadia de Sant Miquel de Cuixà.
Malgrat ja hi
havíem estat en una altra ocasió, el nostre interès venia donat per tenir unes
fotografies del monestir i poder-lo incloure dins les sortides que fem els
dimarts, de les abadies i monestir importants de la Catalunya Nord. Sant Miquel
de Cuixà encara no estava en el nostre recull d’”Els dimarts sortim”.
Hem sortit d’hora
de Banyoles per arribar a temps de fer una bona descoberta, obren a les 9,30 i
la darrera visita del matí és a les 12,30.
Per guanyar temps
hem anat a Girona per agafar l’autopista que hem seguin fins a la sortida 42 a
Perpinyà, hem continuat per la N-116 fins a la població de Prades i per la D-27
fins a Sant Miquel de Cuixà.
Hem pogut fer la
visita sols, encara que en aquesta ocasió ens han acompanyat la Montserrat i el
Joan.
És molta la
documentació que hi ha sobre Sant Miquel de Cuixà i per aquesta sortida
intentarem fer-ne un resum.
Sant Miquel de Cuixà
Els orígens del
monestir se situen en l’abadia de Sant Andreu d’Eixalada, fundada el 840-841 i
avui desapareguda, que es trobava en un indret impressionant, a les fonts
d’aigua calenta d’Eixalada (o de Toès, al municipi de Nyer), a l’entrada del
congost de Canavelles. El 878, any de la incorporació del Roselló i el
Vallespir als territoris governats per Miró I, el monestir fou destruït per un
aiguat gegantí de la Tet, que s’emporta l’església, alguns monjos i la
documentació. La comunitat acceptant la fatalitat del destí, va decidir no
reconstruir el cenobi i es traslladà a Cuixà, on el 19 de juny del 879 era
fundat, entorn d’una església dedicada a Sant Germà, un nou monestir, Sant
Germà de Cuixà, amb un total de trenta-cinc monjos i amb Protasi com a primer
abat. El successor de Protasi fou Gondefred I, posteriorment Gondefred II, i
l’Abad Gari.
L’Abad Oliba
1008-1046) que va succeir a l’Abat Gari, mantingué l’esperit clunicenc i fou
protagonista d’altres innovacions, com ara la iniciativa de la treva de Déu
(1020-1027) i la introducció de l’arquitectura llombarda. Les obres que va
realitzar per ampliar l’església de Sant Miquel i adaptar-la al seu temps van
ser respectuoses amb la construcció anterior. L’obra fou completada el 1040 amb
la construcció d’un baldaqui sobre l’altar consagrat el 974 actualment no
conservat.
L’edifici:
L’actual conjunt
monàstic és el resultat, bàsicament, de dos moments constructius: el temple
consagrat el 974 i les reformes i noves construccions de l’abat Oliba durant la
primera meitat del segle XI. El claustre correspon a l’època de l’abat Gregori.
L’església del
974 fou modificada al llarg dels segles i proveïda d’una volta de creuaria al
segle XIV, transformada al XVI i saquejada el 1793. Actualment es presenta com
una església de tres naus, amb un transsepte que sobresurt, una capçalera
principal rectangular i quatre absidioles de planta semicircular.
Es conserven
diversos arcs de ferradura que corresponen a la construcció preromànica: al
transsepte, els de les finestres i el que connecta amb les naus lateral i amb
la central; a les absidioles, els arcs triomfals i el de les portes que la
comuniquen entre elles; i finalment, els
arcs de les portes de les naus laterals i el d’una porta al mur oest del
claustre. També tenen arcs de ferradura, a l’exterior, les dues grans finestres
de la capçalera rectangular (la de l’est ha desaparegut), una petita finestra
al cim de la façana oest i la de l’extrem oest del mur sur.
La part més ben
conservada del conjunt d’obres realitzades per Oliba és la cripta del Pessebre.
Es troba al sector oest de l’església preromànica i fou dedicada a la Nativitat
amb motiu de les relíquies del pessebre portades de Roma per l’abat Gari. La
componen dues naus laterals que perllonguen, a un nivell més baix les naus
laterals de l’església i que es comuniquen entre elles per dues naus
transversals; totes les naus són cobertes amb volta de canó de mig punt,
separades per arcs torals sostinguts per pilars cruciformes. La nau lateral
nord comunica amb el santuari central per una porta amb llinda i arc de
descàrrega
També es deu a
l’abat Oliba la construcció de dos campanars de planta quadrada, un a cada braç
del transsepte. El que s’alçava al nord no s’ha conservat a causa d’una
ensulsida que va patir l’any 1839. En canvi, el que s’adossa al braç sud del
transsepte es manté en tota la seva alçada i constitueix un bell exemplar de
torre romànica de tipus llombard. Consta de quatre pisos que s’alcen sobre un
gran basament atalussat tardà, fet per reforçar-lo i evitar que s’enfonsés.
Altar Barroc a Taurinya |
Sortint ens hem
arribat fins al petit poble de Taurinya, on també hi ha un campanar romànic i
on la seva església està sota la protecció de Sant Fructuós. Té un altar barroc
molt important.
Per poder dinar ens
vàrem arribar a Prada, on encara vàrem poder entrar a l’església de Sant Pere,
una església on el més destacat és el seu altar barroc amb talles gòtiques i
barroques. I el campanar que es tracta d’una torre quadrada, sense cap afegitó
ni modificació i que presenta la típica decoració llombarda.
El dinar l’hem fet
al restaurant Casa Nostra a la plaça de Prada. Sortint ja hem agafat el camí de
retorn a Banyoles
0 Comments:
Post a Comment
<< Home