Els dimarts... sortim

L'Arseni i la Carme som dos inquiets veïns de Banyoles que des del 2003 cada dimarts sortim a descobrir el nostre entorn. Amb aquestes sortides pretenem descobrir i coneixer llocs que per les seves caracteristiques ens aportin coneixements ja siguin culturals, ambientals o històrics En la majoria de casos aprofitem per fer una bona estona de camí i ho complementem amb un dinar en alguna fonda o petit restaurant de l'entorn. Amb aquest blog ens agradaria compartir les nostres experiencies.

Saturday, May 09, 2020

Monells, Sant Miquel de Cruïlles, Vullpellac...

Aquest dimarts hem trepitjat Monells, Cruïlles, Sant Miquel de Cruïlles, Vullpellac, Canapost, Peratallada, Palau-Sator, i direcció a Torrella, passant per Fontclara, Sant Feliu de Boada i cap a casa.
És un dimarts fred, amb una temperatura de 2 - 3º i és d’aquells dies que cal treure el glaç dels vidres del cotxe.
El que és cert, és que no ve de gust fer cap descoberta de la muntanya amb aquest temps, doncs està tot gebrat i en els llocs obacs està tot glaçat.
Portal a Monells
Monells és un poble medieval que ja ens va sorprendre la darrera vegada que hi vàrem ser, on coincidia que hi feien una pel·lícula. Vàrem prendre-hi una beguda calenta a Ca l’Arcadi, que és un bar situat sota els porxos de la plaça, en aquest bar hi havien unes fotografies de forces anys enrere, on no n’hauries donat res per a cap casa, perquè avui qualsevol casa val una fortuna.
Monells potser és dels 3 - 4 pobles que mereixent tres estrelles per la seva netedat i polidesa.

Plaça de Monells al Alt Empordà

Cruïlles és un altre poble medieval no és ni de bon tros com Monells, no li varem saber trobar la gràcia, hi havia un camió amb un compressor davant de l’ajuntament que feia molt soroll i potser això se’ns va indigestar, la plaça de l’església on hi ha una torre circular molt alta i que fou inaugurada l’any 91 pel Sr. President i poca cosa més.
De Cruïlles seguirem cap a Sant Miquel de Cruïlles, que és un antic monestir benedictí però que sols resta l’església que és molt bonica, amb un absis perfecte.
Sembla que el que era el monestir és una casa que està ocupada per una família i el que ara és el pati de la casa, era o espai entre l’església i la casa devia ser el claustre.
Monestir de Sant Miquel de Cruïlles

M

Sembla que a la família els hi estan dient que hauran de marxar, doncs es voldrien fer excavacions en el que és aquest espai que possiblement era el claustre, el que si és cert és que gaudien d’una vista fantàstica sobre l’Empordà, doncs tot plegat queda sobre un turonet.
La mestressa de la casa viu a l’espai on era el monestir, tot seguit ens ha comentat tot aquest seguit de coses, mentre netejava uns tronxos de bledes que aprofita, doncs les fulles estan velles. Diu que les bull una mica, les enfarina i les fregeix i barreja amb mongetes que ja té a punt, hi ha llocs on no es llença res. Altres cases que queden en el mateix indret, són cases que treuen el singlot
Vullpellac també és un poble que té gràcia, està molt ben arreglat, per  tot hi ha fonts d’aigua potable, té una mansió o palau que té estructura de castell amb una torre de guaita inclosa. En el poble hi ha una altre torre , i les cases de pedra estan molt ben arreglades.
Església de Peratallada
Hi arribem a Canapost on solament veiem una gran casa, però gran com quasi una illa de cases de l’ eixampla de Barcelona, l’església amb un campanar petit que sembla que hagi de caure d’un moment a l’altre, i un tancat a peu d’església on si estan fent unes excavacions i poca cosa mes. El què passa és que en algun d’aquests pobles quan s’ha de fer una construcció nova , anys enrera, no s’ha seguit l’estil de casa de pedra, i aquesta barreja de tipus de construcció, a cops malmet alguna casa de pedra antiga.
De Canapost a Peratallada, hi vàrem arribar sobre la una, és un poble medieval que ja coneixíem i que devíem visitar anys enrera, la darrera vegada hi havia un mercat davant el palau que hi ha dalt del poble. Peratallada és dels 3 - 4 pobles que es manté molt bé, el què passa és que a l’hivern està tot tancat, i potser això també t’ajuda  més a mirar a tot arreu i ser més crític, a veure Monells té una plaça i les seves cases que l’envolten, i Peratallada és un poble amb carrers que tots estan molt ben arreglats, és molt poble i molt ben conservat. Potser hi ha de 20 a 25 restaurants (ara tots tancats). A l’estiu deu ser una concentració important de persones, preferim ara.
A l’hora de dinar arribàvem a Palau-sator, on també en una altre ocasió hi havíem estat, la darrera fa sis anys al novembre que la família, tots cinc varem fer nit a Can Miralles a Fontclara i que l’endemà amb bicicleta vàrem visitar tots plegats  Hem dinat a Palau Sator a la plaça i en acabar hem seguit cap a Fontclara, sota Pals i direcció Torroella, a les cinc de la tarda arribàvem a Banyoles .