Els dimarts... sortim

L'Arseni i la Carme som dos inquiets veïns de Banyoles que des del 2003 cada dimarts sortim a descobrir el nostre entorn. Amb aquestes sortides pretenem descobrir i coneixer llocs que per les seves caracteristiques ens aportin coneixements ja siguin culturals, ambientals o històrics En la majoria de casos aprofitem per fer una bona estona de camí i ho complementem amb un dinar en alguna fonda o petit restaurant de l'entorn. Amb aquest blog ens agradaria compartir les nostres experiencies.

Monday, May 18, 2020

Dolmen d'Arrengayats i de la font del Roure

L’excursió d’aquest dimarts ha estat al poble d’Espolla a l’Alt Empordà a fi de conèixer les ermites de Sant Martí de Baussitges  i Sant Genis d’Esprac en el Massís de l’Albera.
Hem anat per Esponellà, Vilert, Parets d‘Empordà fins a Bàscara on ens hem incorporat a la N.II fins a trobar la GI-602 direcció Sant Climent de Sescebes, Espolla i Rabós.
Arribats a Espolla hem anat en direcció al veïnat dels Vilars, d’aquí surt una pista que comparteix recorregut amb el GR- 11, tram de La Jonquera al Cap de Creus. Poc desprès de sortir del llogarret amb el cotxe hem trobat la font de La Verna i la indicació per anar a veure el dolmen de Arreganyats. Hem deixat el cotxe i hem seguit un corriol que amb 10 minuts ens ha portat en l’indret on s’aixeca aquest monument funerari, es de fàcil localització a més hi ha un plafó que n’explica la seva descoberta.
Dolmen de Arreganyats  El dolmen d'Arreganyats o de la Llosa és un dolmen datat vers el 3.450 aC situat al terme municipal d'Espolla, a l'Alt Empordà, i que forma part dels Dòlmens d'Espolla. Està situat a uns 3,5 km del centre urbà, en un bosc d'alzines sureres conegut com el paratge de la Verna i és fàcilment identificable des de lluny. Es tracta d'un sepulcre de corredor de cambra trapezoïdal curta feta de lloses de granit i passadís estret fet de murs de paret seca amb dues lloses també de granit. És un sepulcre megalític d'inhumació i en el seu interior s'hi han trobat restes de ceràmica i una punta de sageta de sílex. Li han fet 4 excavacions arqueològiques (1920,1970,1979 i 1988). Fou restaurat els anys 1979 i 1986; aquesta última restauració va ser realitzada per Rafael Insa sota la direcció dels arqueòlegs J. Tarrús i J. Chinchilla.

Hem seguit per la mateixa pista hi hem tornat a veure una indicació aquesta vegada del dolmen de la Font del Roure, ho hem deixat per la tornada. Quan hem sigut sota el Puig de la Roureda on es separa el GR que deixa la pista i puja per un sender, nosaltres hem seguit per la pista que teníem ben clar que ens aproparia a  Sant Martí de Baussitges.
Al cap d’uns metres, però una porta de ferro ben reforçada amb una malla de ferro i filats de punxes tallaven la pista i feien impossible fins i tot passar a peu, un cartell avisant d’animals perillosos, en fi hem tingut clar que no havíem de transgredir el tancat i hem reculat pensant que si agafàvem el GR-11 podríem trobar un desviament més amunt que ens portaria al nostre objectiu. Hem aparcat el cotxe hi hem anat a trobar el GR i amunt, hem superat el Puig de la Roureda (721) hem vorejat el Puig del Mig, el Coll de la Llosarda, per sota el Puig del Grosser (806), hem passat pel coll de la Dona Morta on hi bufava un fort vent, hem anat sempre pel GR, però no hem trobat cap cruïlla que ens portes a les ermites. Hem arribat a un indret que hi havia un pal de senyals on bifurcava el sender, seguint pel GR-11 podies anar al Castell de Requesens, una altra direcció al GR-10 francès pel Coll de l’Estaca i a Els Vilars, que és el que hem agafat per retornar a cercar el cotxe desprès que encara hem seguit un bon tros del GR-10 amb l’esperança de trobar el trencall. Raonàvem que si s’havia tancat un pista se n’ obriria una altra per un altre lloc.
Hem refet el camí i hem anat a recuperar el cotxe, i tot baixant hem anat a veure el dolmen de la Font del Roure que com en el primer que hem vist hi havia una explicació
en un plafó.
Dolmen de la Font del Roure El Dolmen de la Font del Roure és un dolmen situat al terme municipal d'Espolla, a uns 4,5 km del nucli urbà en el paratge conegut com els Comuns i a uns 500 m de la font que li dóna el nom i és un dels dòlmens que forma part dels Dòlmens d'Espolla. Es tracta d’un sepulcre de corredor de cambra subcircular feta de lloses de granit, avant-cambra també de lloses de granit i corredor de paret seca datat vers el 3.500 - 3.200 a. C. Del túmul artificial de tendència circular que el cobriria i del seu peristàlit de blocs ajaguts en queden testimonis visibles. Es tracta d’un sepulcre megalític d’inhumació i en el seu interior s’ha trobat molta ceràmica, una punta de sílex i un gra de collaret verdós. Ha sigut excavat arqueològicament els anys 1920 i 1971 i  l'any  1995 una restauració.
Del Dolmen hem anat cap a Espolla on hem cercat un restaurant que havíem vist una vegada i que desprès hem vist que era a Rabós i no a Espolla. Aquí hem anat a parar a Can Cassoletes (En un racó de l’Albera hi ha la cuina d’en Pere) Ens ha agradat tant la decoració com el servei així com el menjar.
Quan hem arribat a casa i buscant més informació hem vist que el GR-11 que abans passava molt a prop de l’ermita, ha sigut desviat de direcció, per salvar un tancat d’un espai de caça que en seu moment potser va fer canviar aquest recorregut.
Queda ara clar que per anar a les ermites la pista que puja cap a Banyuls i que comparteix GR va en la direcció oposada de la que hem fet avui. Cal anar fins el Mas Corbera i per sota el Puig Balaguer prendre la direcció de Sant Genis d’Esprac i de Sant Martí de Baussitges. Ho farem un altre dimarts.