Els dimarts... sortim

L'Arseni i la Carme som dos inquiets veïns de Banyoles que des del 2003 cada dimarts sortim a descobrir el nostre entorn. Amb aquestes sortides pretenem descobrir i coneixer llocs que per les seves caracteristiques ens aportin coneixements ja siguin culturals, ambientals o històrics En la majoria de casos aprofitem per fer una bona estona de camí i ho complementem amb un dinar en alguna fonda o petit restaurant de l'entorn. Amb aquest blog ens agradaria compartir les nostres experiencies.

Thursday, May 14, 2020

Caminant de Llança al Port de la Selva

Aquest dimarts, hem anat a caminar pel GR-92, entre Llançà i Port de la Selva, seguint les marques blanques i vermelles i sota un sol aclaparador.
Hem anat a l’Oficina de Turisme de Llançà on ens han donat informació per a possibles excursions des del mateix poble.
Hem anat veient que tots els pobles una mica turístics han editat un tríptic o fulletó, per poder conèixer caminant els indrets més propers a la població.
Hem baixat a mar abans d’arribar a la petita península de S’Aranella, en un indret que es diu “Urbanització S’Aranella” allà hem deixat el cotxe envoltat d’altres vehicles, tots amb matricules forasteres. Hem començat a caminar i molt aviat hem vist que a totes les cales hi havia vida, petites tribus, de 8 a 12 persones refrescant-se i banyant-se. Hem arribat al far, punt de referència per a donar la volta a aquesta petita però estratègica , llengua de terra que s’endinsa a la mar des d’on es domina perfectament el litoral que hi ha entre el Cap de Cervera a Port Bou, i la Punta Blanca al Port de la Selva, per tan no és d’estranyar que trobem bunkers per tot arreu.
Far de la  Punta de S’Aranella
Situat al nord-oest del nucli urbà de la població del Port de la Selva, a la badia del Port de la Selva, sobre la punta de s'Arenella.
Edifici aïllat de planta quadrangular distribuït en planta plaixa, amb la coberta de teula de quatre vessants i al centre una torre quadrada amb la part superior circular que integra el mecanisme del far. Les obertures són d'arc rebaixat amb
els emmarcaments de pedra i els ampits motllurats sostinguts per mènsules treballades. Les de la façana principal són de mida més gran que la resta de paraments. Una prominent cornisa motllurada recorre tot el perímetre i presenta al damunt una barana d'obra massissa.
La construcció és bastida en petits carreus de pedra calcària disposats en filades, amb carreus de mida més gran a les cantonades i al sòcol. La torre de senyals està emblanquinada.
La seva estructura arquitectònica, composta de casa i una torre quadrada amb cúpula va servir de model per a altres fars construïts a començaments del segle XX, en un segon programa de millora del sistema de fars de la costa espanyola. L'edifici original va inspirar la futura construcció del far de Tossa, que es va construir dos anys després. Durant un temps, a ponent, on hi havia l'entrada, s'hi va adossar la nova casa del farer. A llevant al costat del mar, hi ha un mirador.

Anem trobant petites i grans edificacions al redós de les petites cales que anem trobant mentre fem camí, el sol cau de valent, i l’aigua que portem ja és calenta, albirem el Port de la Selva però després de cada cala, el Port continua allà. Deixem enrera el càmping Arola i finalment arribem a la platja gran del Port de la Selva, aproximadament una hora i mitja de caminar, que se’ns ha fet pesada per la calor entre 34 i 36º. Un bar proper a la platja ens ha permès refrescant-se i poder-nos canviar, tot i així tan sols portàvem una tovallola i no hem dubtat  ni per un moment de fer la primera banyada de l’any.
A partir d’aquest moment tot ha estat diferent, amb tranquil·litat ens hem eixugat i hem buscat un lloc per a dinar, el Port de la Selva té molts records per a nosaltres, en el Sol i Ombra  vàrem passar unes nits deixant la canalla a Montornès, més tard hi passarem uns estius amb la mainada, Cala Maria, el Cafè España; llocs de molts records.
Finalment hem dinat a l’Àncora, al costat de la parada de taxis, la Carme tan sols una amanida i jo hi he afegit l’arròs, tot plegat molt bé, veient la mar i tranquils, hem pres la decisió de trucar un taxi per a retornar a S’Aranella, és el primer cop que ens rendim a l’evidència climàtica, però el cap va guanyar al cor. Amb el pagament de 9 € vàrem fer el retorn amb un tres i no res. El cotxe, tot i estar a l’ombra, marcava 40º, va ser un dia de molta, molta calor.