Els dimarts... sortim

L'Arseni i la Carme som dos inquiets veïns de Banyoles que des del 2003 cada dimarts sortim a descobrir el nostre entorn. Amb aquestes sortides pretenem descobrir i coneixer llocs que per les seves caracteristiques ens aportin coneixements ja siguin culturals, ambientals o històrics En la majoria de casos aprofitem per fer una bona estona de camí i ho complementem amb un dinar en alguna fonda o petit restaurant de l'entorn. Amb aquest blog ens agradaria compartir les nostres experiencies.

Tuesday, January 29, 2013

La Roca del Capellans a Sant Miquel de Campmajor

La sortida d’aquesta setmana ha estat a la nostra comarca. Hem anat a Sant Miquel de Campmajor per conèixer la Roca del Capellans sota el Golany. Forma part d’una de les rutes dels Soldados de Salamina.
Per arribar-hi hem anat fins a Sant Miquel de Campmajor, on hem seguit en direcció a Falgons, als 2,300 km, es troba un cartell a l’esquerra que indica Sant Nazari, cal agafar-lo i seguir fins a trobar nous indicadors. Cal seguir la direcció Can Gifre. S’ha de deixar el cotxe a la porta de la finca.
Aquí ja trobem els primers pals que ens manifesten que estem en la ruta núm. 2  de Soldados de Salamina “El refugi dels emboscats” ja no els deixarem fins trobar l’objectiu de l’excursió.
Arribats a Can Gifre on hem observat que s’està rehabilitant la masia, comença una pujada costeruda que no té ni 50 metres de pausa, amunt i amunt, és el moment d’aprofitar per anar descobrint la natura, i l’entorn que es mostra silenciós, plàcid i agradable. La natura ha dotat el camí de gran quantitat de plantes moltes d’elles conegudes per nosaltres, així hem pogut veure: llentiscle, heures, marfull, molt lligabosc, bruc, esparreguera, llorer, arboç, farigola, romaní, argelaga, ginesta, falgueres, boix i com a arbres domina l’alzina i algun auró.
A punt de fer una hora de pujada hem trobat la desviació a La roca dels capellans, el camí segueix en direcció al Prat de Sant Nicolau. Nosaltres hem seguit el camí en direcció al nostre objectiu fins a trobar-nos en una gran torrentera on una de les pedres gegants, per la banda de sota  fa de bauma i on les mans de l’home van aprofitar per fer un habitacle, almenys per protegir-se del mal temps.
En aquest indret es troba un plafó que explica molt breument la història del  que va passar en aquest indret, en l’interior de la bauma hi ha una placa fixada sobre una pedra amb una inscripció de difícil lectura, també hi ha un petit pessebre.
Nosaltres entre la fitxa del Consell Comarcal i aquesta breu història que hem llegit deixem constància del que diuen.
La roca del Capellans és el recurs que dóna sentit a la realització d’aquest recorregut: es troba en l’espessor del bosc, sota dels barrancs del Golany. Va servir d’amagatall per a desertors d’ambdós bàndols, juntament amb la cabanya  de carboners que van situar just davant de la cova per donar aixopluc a tots els refugiats que ho necessitaven.
En les diferents etapes entre el 1936 i 1939 van arribar-hi a conviure 21 persones entre capellans i  civils que, per diversos motius, fugien de les persecucions del conflicte bèl·lic. Famílies de Sant Miquel i Falgons van ser les que van proporcionar aliments als fugitius.
La ruta es caracteritza per una gran diversitat de paisatges i camins. La part de la ruta que ens condueix fins a la roca de la bauma o la roca dels Capellans es caracteritza per un relleu abrupte i recòndit de difícil accés.
Podeu trobar més informació d’aquest indret, en el llibre “Quin món tant perdut!, històries d’en Xico i d’en Tonet, text d’Àngel Vergés on dedica una capítol molt interessant al tema dels emboscats.
Hem refet el camí fins a trobar la desviació on podíem decidir si seguir cap dalt en direcció al Prat de Sant Nicolau, o refer el camí i tornar a Can Gifre. Hem optat per la segona, la de tornar cap el cotxe, com més hauríem pujat més lluny hauríem quedat del vehicle i ja havíem fet un esforç per arribar fins a l’objectiu de la matinal.
Hem tornat a Can Gifre hem recuperat el vehicle i hem decidit quedar-nos a dinar a Sant Miquel on ja ho hem fet altres vegades. Abans hem anat fins a l’Ajuntament per veure si tenen informació de les rutes dels Soldados de Salamina, ens han adreçat a informació del Consell Comarcal.